worktravel.reismee.nl

Backpackspecialist Marieke Down Under

Onze 'Aussie- & Kiwi specialist' Marieke was afgelopen maand op werkbezoek in Nieuw-Zeeland en Australië. Zij bezocht o.a. onze lokale partners, voor het Backpacken- en Boerderijwerk programma en is weer helemaal op de hoogte van de actuele zaken in deze twee prachtige landen. Wij vroegen Marieke hoe ze haar trip Down-Under heeft ervaren.

Sydney Opera House

1. Hoe heb jij je trip naar Australië en Nieuw-Zeeland ervaren en zijn er dingen veranderd in vergelijking met je vorige bezoek?
Het is alweer een aantal jaren geleden dat ik in Nieuw-Zeeland en Australië was en ik ben, om maar mee te beginnen, weer helemaal verliefd geworden op beide landen. Voor backpackers is Oceanië een waar paradijs en kun je er als backpacker makkelijk rondreizen. Er is veel accommodatie (van goedkoop tot erg duur) maar wat me wel opviel is dat Sydney inmiddels een erg dure stad is. Dat heeft te maken met de sterke Australische Dollar en de groeiende economie. Wil je dus voor langere tijd in Sydney verblijven dan zul je fulltime moeten gaan werken anders ben je snel door je spaargeld heen. Nieuw-Zeeland daarentegen is wat goedkoper en dat merk je vooral aan de kosten van het openbaar vervoer zoals lange afstandbussen (check out www.naked bus.com)

2. Hoe beviel het de backpackers van Travel Active die je bent tegen gekomen?
Ik heb een aantal backpackers ontmoet. De één net aangekomen en de ander alweer een aantal maanden onderweg. Ze waren allemaal tevreden over de opvang bij aankomst, het hostel waar ze werden opgevangen en de begeleiding van Travel Active en de lokale partners. De lokale kantoren worden zowel in Sydney als in Auckland druk bezocht en de één zoekt werk, de ander werkt op Internet zijn reisblog bij en de laatste wil even meer informatie over het kopen of huren van een auto. Het enthousiasme waar de lokale collega’s werken, is aanstekelijk en ik had dan niet heel veel zin om terug naar Nederland te moeten vliegen. Het is echt “your home away from home” dus maak er ook gebruik van. Grappig was dat ik ’s ochtends een meisje trof op het kantoor in Auckland (op zoek naar werk) en een aantal uren later had ze dit voor elkaar ook. Super!

Backpackers in het kantoor van onze partner

3. Hoe heb je het bezoek aan onze Australische- en Nieuw-Zeelandse partners ervaren?
Ik ben overal hartelijk ontvangen en ik voelde me meteen erg welkom. Onze Boerderijwerk partner in Nieuw-Zeeland ken ik inmiddels al een aantal jaren dus we kennen elkaars werkwijze door en door. Bij aankomst in het buitenland heb ik eigenlijk de gehele “procedure” doorlopen zoals onze klanten opgevangen en ontvangen worden. En dat geeft een vertrouwd gevoel moet ik zeggen want de aankomst verloopt vlekkeloos. Fijn om te zien dat je na zo’n lange reis vanuit Nederland even niet hoeft “na te denken” en je even op je gemak kunt bijkomen van die vreselijke jetlag.

4. Hoe staat het met de werkgelegenheid voor backpackers in beide landen?
Nieuw-Zeeland heeft een wat betere werkgelegenheid en als je in Sydney wilt werken, dien je dus echt fulltime werk te hebben om zo ook nog geld over te houden om leuke dingen te kunnen doen. De bemiddeling in het vinden van werk is erg goed en onze lokale partner legt tijdens de oriëntatie duidelijk uit wat je kunt verwachten en wat ze van jou verwachten. Er is dus voldoende werk alleen dien je hier zelf ook actief in te zijn. En dat kan lastig zijn met al die afleiding die er is van kroegen, excursies en tours. Dit kost geld maar houd er dus rekening mee dat er ook gewerkt moet worden. Onderneem hier tijdig actie in en wacht niet tot je geld bijna op is. Houd dus altijd een buffer en pak alles aan wat er op je pad voorbijkomt.

Fish, chips, great view!

Welke tips heb je voor vertrekkende backpackers die van plan zijn te reizen en werken in Australië en Nieuw-Zeeland?
Ben realistisch in je verwachtingen van backpacken, vooral Australië is een stuk duurder geworden dan dat een aantal jaren geleden was. Kijk dus ook eens naar de mogelijkheden van backpacken in Nieuw-Zeeland. Neem je (mini) laptop of bijvoorbeeld je Ipad mee, erg handig om te solliciteren, te Skypen met je familie etc. etc. Ook een smartphone is bijna onmisbaar, al is het maar voor die handige apps met cityguides of uitzendbureaus met vacatures. En natuurlijk om je mates te whats appen om wat te gaan drinken. Je ziet echt iedereen met zijn telefoon, op zoek naar een WIFI signaal :)

Genoeg werk voor backpackers

Meer tips voor jouw reis naar Australië en/of Nieuw-Zeeland?
Kom naar één van de Australië en Nieuw-Zeeland infodagen van Travel Active en laat je inspireren door de presentatie van Marieke.