worktravel.reismee.nl

Interview: Eefje deed toeristisch werk in Noorwegen!

Waarom heb je gekozen voor toeristisch werk in Noorwegen?


Ik liep al een tijdje rond met het idee dat ik graag eens voor een langere periode naar het buitenland wilde. Dit is ontstaan nadat mijn relatie stuk was gelopen en ik niet tevreden was met mijn huidige baan. Ik ben mij toen gaan oriënteren op Internet en kwam al snel op de site van Travel Active. Omdat ik niet té ver weg wilde gaan besloot ik om binnen Europa te zoeken. Ik ben een natuurliefhebber, had al weleens foto\'s van Noorwegen gezien, en dit land sprak mij daarom erg aan.
Ook de mogelijkheden die er waren om te gaan werken en reizen spraken mij aan, omdat dit mij een goede manier leek om meer van een land te ontdekken en omdat ik niet alleen wilde reizen. In eerste instantie had ik gekozen voor boerderijwerk omdat mijn Engels niet zo goed was en ik dacht dat toeristisch werk dan niks zou worden. Totdat ik een mail kreeg van Sandtorgholmen hotel en ik direct enthousiast werd. Ik houd van afwisseling en van contact met mensen en de uitnodiging die hun stuurde voldeed aan die wensen.

Hoe is het jou bevallen?

Ik kan er heel veel over vertellen. In het kort: het is een onvergetelijke ervaring geweest en ik had het niet willen missen. Geen moment heb ik spijt gehad van deze keuze. Deze periode heeft voor mij fijne maar ook moeilijke momenten gekend. Het werken en wonen met mensen van allemaal verschillende nationaliteiten is verrijkend. We spraken bijna allemaal beetje gebrekkig Engels maar we konden de grootste lol hebben met elkaar.
De eigenaren van het hotel waren mensen die je eerst echt even moet leren kennen voordat je weet hoe je het beste met ze om kunt gaan. Ze zijn heel direct en soms best bot. Ze konden best pittige kritiek geven als hun vonden dat je iets niet goed deed en hier heb ik aan het begin best moeite mee gehad. Ik heb hulp gezocht bij Atlantis en dit heeft mij goed gedaan. Ze legden mij uit hoe veel Noren die in het noorden wonen zijn en ze gaf mij tips.
De dagen waren zo lang doordat het natuurlijk in de zomermaanden licht blijft en dit was zo bijzonder om mee te maken. In Nl vliegt de tijd vaak voorbij maar hier ging de tijd heel langzaam, waardoor ik na een paar weken het gevoel had alsof ik er al maanden was.
Prachtige natuur, mooie mountainbike tochten en bergwandelingen gemaakt.

Zijn jou zaken opgevallen die typisch Noors waren?

- Noors dessert: rijstcreme met rode kaneelsaus.
- Het soort mensen wat in het noorden van Noorwegen woont. Ze kunnen stug en bot zijn en
recht voor zijn raap.
- De prachtige natuur!!!

Wat heb je ervan geleerd?

Het belangrijkste wat ik geleerd heb is om te genieten van het leven. Hier leefde je veel meer van dag tot dag en had je verder geen verplichtingen. Ik had hier dus veel ruimte om van de natuur te genieten, van elkaar te genieten. Dit probeer ik nu in Nederland echt vast te houden, want dit geeft zo veel meer levensvreugde. Ook heb ik meer zelfkennis gekregen. Doordat ik weg was van alles was er ruimte om mijzelf te ontdekken. Ik kreeg beter zicht op mijn gedrag en dit gaf ruimte voor groei. Ik heb geleerd dat het goed is om problemen aan te kaarten en te zeggen wat je denkt. Ik had hier moeite mee maar toen ik begon te uitten wat ik ervan vond en waar ik moeite mee had en wat ik graag wilde leren werd het een stuk leuker en plezieriger. Ik ben er een stuk zelfstandiger van geworden en ik heb er enorm van genoten hoe verschillend wij allemaal waren en hoe we het toch zo leuk met elkaar konden hebben. Ik heb geleerd om door te gaan, ook als het moeilijk is, en dit heeft mij tot een sterker mens gemaakt.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active