worktravel.reismee.nl

De ervaring van Patrick in Auckland (NZL)

Patrick (22) vertrok begin 2013 naar Auckland (Nieuw-Zeeland) om daar te wonen, werken, veel van dit prachtige land te zien en om te rugby\'n. Hij heeft zich inmiddels aangesloten bij een echte Rugbyvereniging, waar hij competitie speelt samen met jonge kerels tussen de 19 en 25 jaar. Wij vroegen naar zijn eerste ervaringen in het land van de Kiwi\'s.

Hoelang ben je al uit Nederland weg en wat heb je allemaal gezien en gedaan?
'Ik ben nu al weer 6 weken in Nieuw - Zeeland, de eerste dagen in Auckland was het vooral bij komen van de vlucht en jetlag. Daarna heb ik het centrum van Auckland uitgebreid bezocht en bekeken en van het nachtleven genoten met andere backpackers van over de hele wereld, een erg gezellig en leuke ervaring om maar eens mee te beginnen. Na een week werd het allemaal wat serieuzer en ben ik op zoek gegaan naar een kamer(flatmatenz.co.nz, easyroommate.co.nz, trademe.co.nz) aangezien ik van plan ben de eerste 5/6 maanden in Auckland te verblijven i.v.m. het rugbyen. Dit was een beste zoektocht na 5 kamers te hebben bekeken waar er helaas geen voormij bij zat. (Kamers gaan hier al warme broodjes over de toonbank je moet er dus snel bij zijn wil je een leuke kamer bemachtigen voor een zacht prijsje). Gelukkig heb ik al een klein netwerkje in NZ en uiteindelijk heb ik 2 weken na aankomst een eigen kamer gevonden. Stukken beter dan een hostel, heerlijk! Hele bijzonder dingen heb ik eigenlijk nog niet gedaan. Heb de Harbour Bridge Climb gedaan, ben een dag wezen vissen op zee en uiteraard een mooi visje gevangen. Ondertussen ook een fiets gekocht, blijf een echte Hollander. Dus ik heb aardig wat tochtjes gemaakt op m\'n fietsje door Auckland. Uiteraard een paar keer naar het strand geweest. Naar het Museum geweest, NZ kiwi\'s gegeten en vooral veel aan het sporten om te voor te bereiden op de keiharde rugby competitie hier.'

\"\"

Hoe heb je de begeleiding met Travel Active ervaren en hoe ben je door onze Nieuw-Zeelandse partner ontvangen?
'Ik heb Travel Active ervaren als erg geruststellend en iedereen was altijd bereid mijn van informatie te voorzien. Altijd netjes en lekker informeel dat is erg prettig want dat maakt de afstand tussen mensen kleiner.
IEP (de Nieuw-Zeelandse partner) is echt top heb er de eerste weken veel gebruik van gemaakt. Een goede wel wat lange oriëntatie, alles wordt behandeld en anders kun je het weer terug vinden in je informatie pakket. Je krijgt hulp bij het aanvragen van je IRDnummer (BSNnummer), openen van een bankaccount erg prettig als je net een aantal dagen aan de andere kant van de wereld bent en hulp krijgt. Gratis internet + de mogelijkheid kopietjes te maken of te printen, ze kunnen je reis-en werk- advies geven. Advies over heel Nieuw Zeeland eigenlijk, lijkt wel of ze hier niks te veel is; voorbeeldje: Had 3 weken terug sporttape nodig en ik vroeg aan een van de medewerkers hier; In welke winkel zou ik dit kunnen verkrijgen. Ze noemden een aantal winkels op maar gingen ook gelijk het internet op en kijken waar ik het goedkoopst sporttape zou kunnen krijgen. Ze hebben zelfs nog even rond gebeld, nou als dat geen service is weet ik het ook niet. Ik vond het in ieder geval top! Ze hebben me geholpen met het aanpassen van me CV naar de NZ standaard. Een erg goede partner dus! Goede keuze.'

Is het gemakkelijk om aan werk te komen? Wat heb je daarvoor moeten doen?
'Nee dit is niet gemakkelijk, ik ben hier nu 6 weken en ben toch al wel 4 weken opzoek naar werk en op meerder verschillende jobs gesolliciteerd maar tot op heden zero request. Dit valt me wel een beetje tegen, ondanks alle tips heb ik tot op heden nog geen job. Heb mezelf niet beperkt in het soort werk wat ik wil doen, heb van auto poetser tot \' assistent begeleider voor gehandicapten\' en keukenhulp tot tuinman gesolliciteerd. Maar goed dit laat ik de pret niet al te veel \'drukken\'. Als ik over een tijdje nog niks vindt ga ik vrijwilligers werk doen bij de rugby club, iets als assistent trainer bij de jeugd.'
\"\"

Als je nu al terugkijkt op je trip, waar heb je het meeste van geleerd?
'Nou dat je als je voor het eerst in je eentje een verre reis gaat maken voor een lange periode dat je je hier fysiek goed op kunt voorbereiden en zorgen dat je alle benodigde spullen hebt, maar je mentaal voorbereiden is toch wel van andere koek. Geen broers en zussen, geen ouders, geen vrienden, geen opa en oma waar je op terug kunt vallen. Nu moet je het zelf doen op je eigen benen staan, alles zelf rooien; van zelf eten koken tot werk van werk tot vrienden maken en van vrienden maken tot de obstakels die op je pad komen zelf oplossen. Een machtig gevoel dat je dit nu allemaal zelf doet. Erg, heel erg leerzaam en dat is eigenlijk het mooiste van de reis. Je wordt heel snel, zelfstandig.'

Welke tips zou jij willen meegeven aan backpackers die van plan zijn om te gaan werken en reizen in Australië en Nieuw-Zeeland?
'Neem een Ipad of (mini) laptop mee van huis als je een lange tijd gaat reizen, erg gemakkelijk als je snel iets wil uploaden of de SD kaart van je camera wil legen. Vooral als je in de afgelegen gebieden zit waar ze niet echt een internet café hebben maar je SD kaart wel bijna vol is. Zijn er obstakels tackle ze dan gelijk je bent er zelf bij niemand anders komt je zo even helpen. En probeer vooral te genieten ook van de kleine momenten en zit het even tegen of heb je een dipje als je wakker wordt. Blijf dan niet in je kamer zitten en zielig te zijn, maar ga er op uit. Trek je wandel schoenen aan, pak de bus of huur een fiets en ga er op uit. Je weet nooit wat de dag je brengt en dat is eigenlijk het mooiste! Lekker bezig blijven en je hebt de tijd van je leven!'

Wil jij net als Patrick naar Nieuw-Zeeland om te reizen en werken, bekijk dan hier de mogelijkheden van Travel Active.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active