worktravel.reismee.nl

Backpacken in Canada: 'Do not make plans, but have always ideas what you want to do'.

Teatske, winnares van onze Thailand actie van 2012, had nog steeds last reiskriebels in haar buik en besloot om te gaanbackpacken in Canada. Wij interviewden haar over haar reis en haar ervaringen daar.

Hoelang ben je al uit Nederland weg en wat heb je allemaal gezien en gedaan?
'Ik ben begin april naar Canada vertrokken met mijn vriendin, Charlotte. Ondertussen zijn we hier alweer 5.5 maanden, de tijd gaat super snel! We zijn de reis in Vancouver begonnen. We hebben daar 3 maanden gewerkt en gewoond. We woonden in North Vancouver.Ik werkte in een supermarkt, Extra Foods, op de bakkers afdeling. Vanuit Vancouver zijn we naar the Okanagan gegaan. Hier hebben we voor ongeveer een maand kersen geplukt en gesorteerd. Hierna zijn we voor een paar dagen naar de Rockie Mountains gegaan! Hier hebben we verschillende prachtige meren gezien. Daarna zijn we terug naar Vancouver gegaan voor 3 weken. Deze keer hebben we niet gewerkt, maar gewoon de toerist uitgehangen! Hierna was het weer tijd om te werken. We hebben voor 2 weken gewerkt in een hostel op Vancouver Island. In plaats van dat we betaald kregen, kregen we ons bed en eten! Na Vancouver is Charlotte naar Yukon gegaan en ik naar Montreal, waar ik nu zit! Charlotte komt later ook naar Montreal!'

Hoe heb je de begeleiding van Travel Active en onze Canadese partner ervaren?
Aangezien dit mijn eerste ervaring in het buitenland met een werkvisum was, heb ik ervoor gekozen om dit met een organisatie te doen. We hadden, na aankomst, een informatieochtend bij de partnerorganisatie SWAP. Hier werd uitgelegd hoe we ons SIN nummer aan moesten vragen, hoe we een bankaccount moesten openen en hoe we een simkaart konden regelen. Achteraf was alles niet moeilijk, maar het was wel fijn dat alles werd uitgelegd.

Was het makkelijk om aan werk te komen?
Tot nu toe was het heel erg makkelijk om werk te vinden! In Vancouver ben ik aan mijn baan gekomen door de ' walk-in methode'. Ik ben in verschillende winkels en supermarkten naar binnengelopen en heb gevraagd of ze nog mensen zochten. Ik heb mijn CV bij een aantal achtergelaten en een paar dagen later werd in gebeld door Extra Foods dat ik mocht komen voor een interview. Toen ik op het interview was kreeg ik een rondleiding en een stapel papieren die ik moest invullen. Als ik de papieren de dag erna inleverde, kon ik de dag daarna meteen beginnen met werken!Ik was super verbaasd dat het hier zó makkelijk ging!Het kersen-pluk baantje hebben we op internet gevonden! Een paar mailtjes heen en weer en we mochten daar komen! Het baantje in het hostel was uiteindelijk denk ik nog het makkelijkste. Ik had een mailtje gestuurd met hoe het precies werkte om daar te werken. Ik kreeg een mailtje terug met: Stuur je naam, telefoonnummer, SIN nummer en datum dat je wilt komen. En klaar was het! Ik zit nu in Montreal en hier gaat het denk ik wat lastiger worden om werk te vinden! Het is de wet hier dat iedereen Frans kan spreken in winkels. Nu is mijn Frans niet meer wat het geweest is, dus het kan nog wel eens lastig worden!

Als je nu al terugkijkt op je trip, waar heb je het meeste van geleerd?
Misschien is het nog wat vroeg om terug te kijken op de trip en te zeggen waar ik het meeste van heb geleerd, maarik kan wel vertellen dat je veel leert!Je leert veel verschillende mensen kennen en daardoor wordt het steeds makkelijker om mensen te benaderen. Ik kwam vanuit mijn ouderlijk huis, dus ik had nog nooit op mezelf gewoond! Dit heeft me veel zelfstandigheid geleerd! Ook het werken in het Engels heeft me veel geleerd in zowel mijn Engels als mijn zelfverzekerdheid!

Welke tips heb je voor backpackers die van plan zijn te werken en reizen in Canada?
Werk vinden in Canada is absoluut niet moeilijk, zolang je maar genoeg initiatieven neemt! Ga met je CV langs bij winkels, solliciteer online op websites van winkels en kijk eens op Craigslist!Craigslistis trouwens sowieso een hele handige site voor meerdere dingen! Er staan appartementen op, rideshares, werk en nog veel meer! Rideshares zijn super handig om kosten te besparen! Het is een leuke manier om goedkoop ergens te komen! Verder heeft een vriend die ik hier heb ontmoet me als tip meegegeven:'Do not make plans, but have always ideas what you want to do'.
Ik vind het een hele mooie zin en het is zeker waar! Ik probeer hem dan ook na te streven! Het is belangrijk dat je ideeën hebt over wat je wilt doen en zien, maar laat ook dingen open, plan niet teveel! Als je dingen open laat, gebeuren de spontaanste en leukste dingen!

Ik raad iedereen aan om te gaan backpacken in Canada, het is de beste beslissing die ik ooit heb gemaakt!

Meer lezen over de ervaringen van Teatske? Bezoek haar ReisMee.
Voor meer info over Backpacken in Canada, bezoek de website en bekijk ook wanneer onze geplande infodagen plaatsvinden. Zien we je daar?

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active