worktravel.reismee.nl

Josephine's eerste maand in Oostenrijk: veel geleerd en gelachen!

Het is alweer een maand geleden dat onze Ski & Snow deelnemers naar Oostenrijk vertrokken om daar de Anwärter (skilerarenopleiding) te doen en vervolgens aan de slag te gaan als ski- en of snowboardleraar. Voor de meesten van hen begon het Oostenrijkse avontuur in Wenen. Daar volgden ze een2-weekse Duitse taalcursuster voorbereiding op de Anwärter. Zo deed ook Josephine (24). Zij vertelde aan ons hoe de eerste maand tot nu toe is bevallen.

De voorbereidende taalcursus Duits in Wenen
Op zondag 17 november zijn de meeste van onze groep vanaf Rotterdam, per vliegtuig, vertrokken. We hadden gelijk al een klik met z’n allen, vooral ook omdat we elkaar al iets beter kenden via Facebook en de Voorbereidingsdag in Zoetermeer. Erg leuk!

Eenmaal aangekomen in Wenen, waren er al taxi’s geregeld! Dat was fijn, want als je met 2 (of zelfs meer!) grote koffers per persoon (en ook nog ski’s) aankomt, dan wil je het liefst zo snel mogelijk naar het appartement. In Wenen moesten we nog een halfuurtje wachten op onze ‘reisleidster’, die heeft ons (in ons appartement) daarna de do’s en dont’s verteld. Kamerindeling was eigenlijk simpel geregeld. Omdat de groep in tweeën was gesplitst (een ochtendgroep en middaggroep), hebben we ook zo onze kamers ingedeeld. Op maandagochtend had de ochtendgroep les van Frau Wohlmutt en de middaggroep had les van Frau Selinger. Beide leraressen waren erg aardig! We hebben het in de lessen gehad over jezelf voorstellen, veel gebruikte zinnen bij het skiën, Duitse naamvallen (blijft lastig), skitermen en het uitleggen van de oefeningen. Als je aan één van ons zou vragen:‘Hoe leg je Alpines Fahrverhalten uit?’, dan kunnen we het allemaal!

Tijd voor ontspanning
Natuurlijk was er in Wenen, naast de serieuze lessen, ook tijd voor ontspanning! De culturele uitstapjes bijvoorbeeld. Het zomerpaleis van Keizerin Sisi is bij velen in de smaak gevallen. Meer uitstapjes waren: UNO City-tour (VN gebouw), een stadswandeling met onze reisleidster en een bezoek aan het Parlement. Ook in het PraterDome (grootste club van Wenen) hebben we een leuke tijd gehad! Super gezellige avonden, waar we met veel plezier aan terugdenken!

Op naar de skilerarenopleiding in Kaprun
Na onze laatste avond in Wenen, moesten we op zondagochtend 1 december om 05.30 uur buiten klaar staan voor vertrek naar Kaprun. Onze trein vertrok vanaf Wenen rond 07.00 uur met als eindbestemming Zell Am See. Een relaxte treinreis, maar het uitstappen was niet heel fijn. We hadden ongeveer een minuutje om al onze spullen (en dat waren er veel!) uit te laden. Maar gelukkig, alles was op tijd uit de trein! En vanuit Zell Am See gingen we met de taxibusjes naar Kaprun.

In het JUFA Gästehaus in Kaprun was het een enorme drukte. De vorige groep was er namelijk nog, dus veel plaats om even lekker te zitten was er niet. Omdat nog niet iedereen gelijk in zijn kamer kon, zijn we eerst maar een rondje door Kaprun gaan lopen. ’s Avonds kregen we te horen wie onze skileraar zou zijn en wat de bedoeling is van deze 10 dagen skicursus. We wisten van te voren al dat de ‘Wenen-groep’ niet allemaal bij elkaar zou zitten; het werd namelijk op achternaam ingedeeld. We zaten dus met allemaal veel andere (internationale) mensen in een skiklas.

Veel geleerd en ontzettend gelachen
De Anwärter van de afgelopen 10 dagen stonden echt in het teken van: je eigen skitechniek verbeteren, maar ook het uitleggen van de verschillende oefeningen (Lehrauftritt).
We hebben deze 10 dagen serieus ons best gedaan, maar we hebben ook feestjes gevierd en natuurlijk ontzettend veel gelachen! De meesten van ons zijn geslaagd en een aantal komen in maart terug voor een herkansing (en natuurlijk daarna voor een feestje).

Als ‘Wenen-groep’ konden we elkaar niet echt loslaten. Als je 3,5 weken met elkaar hebt opgetrokken, dan is het afscheid nemen wel even moeilijk! Ik denk dat ik voor iedereen spreek als ik Travel Active wil bedanken voor de leuke tijd in Wenen en Kaprun. Het was top!

Groeten uit Oostenrijk,

Josephine (http://josephine-kaprun.reismee.nl/)

Wil jij net als Josephine naar Oostenrijk om de skilerarenopleiding te doen en te gaan werken als skileraar? Bekijk danhetSki & Snow Oostenrijk programmavan Travel Active.