worktravel.reismee.nl

Farm stay en reizen in Canada

Waarom ik aan het farmstayprogramma heb meegedaan is simpelweg omdat ik er effe tussenuit wilde, ik wilde het land graag eens vanuit een ander oogpunt zien en omdat het al jaren een droom van me is om zoiets te gaan doen. Dus ik dacht hoog tijd om eens een van m’n dromen waar te maken!Voorbereidingen; Ik heb mijn baan opgezegd, een geldig paspoort had ik nog en een reisverzekering afgesloten. De rest heeft Travel Active voor me geregeld.

Ik heb de maand juli in Vancouver doorgebracht, waar ik mijn engelse cursus bij PLI gevolgd heb. Helaas klikte het tussen mij en mijn gastgezin niet goed, een te groot cultuurverschil denk ik. Zij kwamen oorspronkelijk van de Philipijnen en spraken bijn alleen in hun eigen taal. Dat was wel jammer, maar desondanks heb ik toch een gewledige tijd daar gehad. Ik heb heel erg veel met klasgenoten gedaan, gezellig na school nog ergens wat gaan eten ofdrinken, naar de film toe, Grouse Mountain beklimmen, naar Stanley Park toe. En ik heb ook aan heel veel schoolactiviteiten meegedaan, zoals een uitstapje naar Whistler en de Shannon Falls, naar een baseball game geweest, poolen etc. Dat vond ik heel erg goed van PLI. Zij organiseren erg veel buitenschoolse activiteiten voor een aantrekkelijke prijs! Ja deze 4 weken vlogen voorbij!

Ikwilde graag op een farm werken met koeien en hetliefst ook met paarden. En dat is gelukt! Twee dagen voordat ik uit Vancouver vertrok hoorde ik dat ik een huisgenootje kreeg. Ik heb haar ontmoet toen we met de Greyhound richting High River, Alberta vertrokken. Het klikte gelukkig meteen erg goed tussen mij en Sina. Na 18 uur reizen zijn we dan eindelijk in High River aangekomen waar we een warm ontvangst kregen. De ranch waar we 3 maanden gaan verblijven is een typische cattle ranch, wel een vrij kleine ong. 60- 70 stuks vee. En ze hebben ook paarden, want mijn host moeder- en zus zijn allebei erg actief in het rodeocircuit.

High River is gelegen in de Foothills, ongeveer 1 uur ten zuid westen van Calgary. Het is een prachtige omgeving altijd uitzicht op de mountains, geweldige zonsop- en ondergangen!! En regelmatig had ik echt het idee alsof ik midden in een western film terecht ben gekomen!! Ja het leven is daar echt zoals je wel eens in een film ziet, er wordt dan ook nog heel veel met het paard gewerkt. Zoals het vee controleren, vee bijeendrijven enz.

Ja we hebben het echt getroffen daar!! De eerste dag hadden we nog een vrije dag om even te wennen. Onze werkzaamheden bestonden uit een keer in de twee dagen het vee controleren, zorgen voor de paarden, de paarden trainen, huis, tuin- en keuken werkzaamheden. We moesten ieder een keer per week koken wat af en toe wel tot leuke situaties leidde! Snoeien, de tuin onderhouden, hekken repareren, schuilschuurtje maken, noem maar op.

Maar er was ook regelmatig tijd voor ontspanning. Sherrill, onze hostmoeder, vond het ook erg belangrijk dat we meer van de omgeving zagen en ze nam ons dan ook regelmatig mee op een uitstapje. Zo zijn we naar Kelowna geweest, een keer gaan kanoen, naar heel veel rodeo’s geweest en ook naar Drumheller wat ook zeer interressant was.

Maar er zijn toch wel 2 dingen die me het meeste zijn bijgebleven. Dat zijn de 'branding' en de trailride door de Rocky Mountains. De trailride was zooo geweldig. De hele dag op het paard over smalle paadjes en kreekjes, door de geweldige omgeving in de Rockies. Ja zeker voor herhaling vatbaar!! Aan het einde van de dag kon ik maar amper lopen, haha, van het lange zitten in het zadel. Dat was ik toch effe niet meer gewend.

En dan de branding (het brandmerken). Ook geweldig om een keer mee te maken. Als voorbereiding hadden Sina en ik Sherrill geholpen met het eten te bereiden. Want het is traditie om na afloop uitgebreid te eten met z’n allen. Die dag zijn we vroeg opgestaan en hebben al het vee naar de koralen gedreven. Daar warden de kalveren van de moeders gescheiden. Bij de branding worden de kalveren dan, natuurlijk gebrandmerkt, gevaccineerd, onthoornd en gecastreerd. Ja, ik had echt weer het gevoel in een film te zitten wist niet dat dit in het echt nog zo gedaan werd!

De kalvertestikels worden bewaard en dan klaargemaakt voor bij de maaltijd. Ze noemen dit prairie-oisters...nog een typische traditie in Alberta. Ik heb wel een hapje geproefd, maar nee dank je!

Ja deze 3 maanden zijn echt voorbijgevlogen!! Sina en ik vonden het dan ook beide erg jammer dat we weer moesten gaan. Ik heb in deze 3 maanden echt het ranch/ cowboyleven ervaard wat echt super geweldig was!!!!!

Hierna ben ik op mezelf verder getrokken. Ik ben toen naar Ontario gegaan waar ik ook familie heb wonen. Het verschil met Alberta en Ontario is zoooo groot. Beide provincies zijn heel verschillend, maar toch ook weer ieder op zijn eigen manier prachtig! In Ontario heb ik een aantal maanden in een restaurant gewerkt. Ook weer een mooie ervaring om daar even echt voor een werkgever te hebben gewerkt. Een ding is zeker Canadezen zijn meer relaxt dan Nederlanders!

Dus nu ben ik na 8 maanden weer terug in Nederland, een hele ervaring rijker, veel geleerd, heb wel bijna 1000 foto’s en ik kan terug kijken op een supertijd! Ja, ik kan het je echt van harte aanraden om dit te gaan doen. Ik zou zeggen ga ervoor!! Je leert er ontzettend veel van en het is een ervaring wat niemand je ooit nog afneemt….Ik heb er maar een woord voor en dat is SUPER!!

En ik heb er ook nog een aantal vrienden aan over gehouden. Dus heb nog reisjes tegoed naar Duitsland, Zwitserland en Japan. Oh en nog een tip voor iedereen, hou wel een dagboek bij. Want je maakt zoveel mee! En het is gewoon erg leuk om al m’n ervaringen achteraf nog eens terug te lezen. Plus ook handig bij het maken van een foto album.

Groetjes,

Marjan Hendriks

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active