worktravel.reismee.nl

Lesgeven aan Chinese studenten in China

Marit vertrok naar China met het Teach & Travel programma van Travel Active. Hier gaf zij les aan Chinese twintigers. Marit vertelt haar verhaal...

Om 6.30 am wordt ik wakker van de zon. Ik heb namelijk besloten om mijn bed in het hoekje achter de gordijnen te plaatsen. Rechtopzittend kan ik de zon zien opkomen vanachter de middelbare school aan de overkant van het akkertje achter mijn kamer. Om 7 am wordt Tai Chi op het sportveld gegeven en ga er alvast heen om wat warm te rennen. Rond het meertje staan en zitten zoals altijd al tientallen studenten met een Engels boek, om hun uitspraak te verbeteren.

Na Tai Chi haal ik met mijn leraren pasje eerst wat te drinken in de campus winkel en eet ik in de kantine ontbijt bestaande uit een kom gebakken rijst (met magische ingrediënten want ik heb het daarna nooit meer zo lekker gegeten) en gestoomde broodjes met pudding in het midden. Vervolgens snel ik naar het appartement, waar ik samen met Mirella (vriendin waarmee ik een 8 maanden durende reis maak) en Linda (een Chinese administratief medewerkster) woon, om me te douchen en om te kleden voor de les van 8.30. Om 8:20 stap ik de deur uit, loop ik over de bamboe brug, langs de bieb en de campus winkel, zes trappen omhoog en kom ik redelijk uitgeput het klaslokaal binnen. “Goodmorning Marit” klinkt het, en de bel gaat. Net op tijd, want mijn regel geldt ook voor de lerares: wie te laat is moet een Engels liedje zingen…

Op de Zhuhai Polytechnic University geef ik de major Business English aan eerstejaars. In het begin wel even slikken, maar na wat weken ervaring zou ik niks anders meer willen. Mijn studenten zijn ontzettend leergierig en beleefd en nemen me mee op uitjes, naar huis en zelfs op kraamvisite.

Daarnaast ben ik op de universiteit zelf lid geworden van de Jeet Kune Do vereniging (Chinese verdedigingssport). Via Travel Active ben ik hier geplaatst. Eerst ben ik in Beijing samen met 80 andere leraren in spé 1 maand intern voorbereid op de vier maanden dat ik in Zhuhai lesgeef. Omdat we in deze periode voornamelijk ingingen op kinderen tot 12 jaar, waren 20 jarigen toch wel even wennen.

Maar uiteindelijk heb ik naar mijn idee wel één van de beste plaatsingen gehad. Ik kan het mijn studenten hebben over cultuur, geloof, vriendschap, muziek etc. Veel van de anderen hadden studenten met een veel lager Engels niveau. Ook hoef ik maar 16 uur per week les te geven (vaak moeten de leraren 40 uur op kantoor aanwezig zijn), waardoor er nog genoeg tijd over is om andere dingen te doen, zoals de andere leraren opzoeken, om de stad en het nachtleven waar zij geplaatst zijn te verkennen..

Al met al was het een bijzondere ervaring om niet snel te vergeten!

Groetjes,

Marit Vreeswijk

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active