worktravel.reismee.nl

Stefan bleef na zijn terugkomst in Nederland nog steeds links lopen..!

Stefanging samen met een paar vrienden met het Work& Travel Programmavan Travel Active naar Australië. Lees hieronder het verhaal van Stefan 'Down Under'

Na 6 jaar geblokt op school te hebben, was ik helemaal klaar met die schoolbanken. Bij toeval las ik de nieuwe brochure van Travel Active in mijn vakantie en ik ben eigenlijk vanaf moment 1 al verkocht. Na kort overleg besloot ik samen met mijn oud klasgenoot en buddy Remco, Down Under te vertrekken, omdat we niet zo goed wisten wat we nu wilden gaan studeren.

Na een jaar lang voorbereiden vertrekken wij dan eindelijk op 17 oktober richting Australië en we hebben er allebei erg veel zin in, maar zijn allebei ook best wel zenuwachtig. Het afscheid van onze familie en vrienden valt ons erg zwaar en wij stappen het vliegtuig in met een dikke brok in onze keel. Na een korte tussenstop in Londen en een 13 uur durende vlucht stappen we toch vol enthousiasme weer uit op het vliegveld van Singapore. Hier krijgen wij een rondleiding door de stad wat we door onze jetlag maar half meemaken, maar ondanks dat erg interessant vinden! Helaas moeten we de volgende dag Singapore alweer verlaten met een nog mooiere bestemming voor de boeg, namelijk Sydney.

Eenmaal uitgevochten met de douane van Australië worden we opgevangen door een meneer van een pendelbus die ons naar het hostel in het centrum van Sydney brengt. In dit hostel krijgen we tips en presentaties van mensen die bij het Work en Travel Company in Sydney werken. Remco en ik hebben onze route al globaal uitgestippeld, dus we weten wel ongeveer wat we willen doen, namelijk een auto kopen en dit prachtige eiland rondscheuren! Eerst nog een week lekker doorzakken op Bondi Beach om Sydney te bewonderen en dan langs de kust naar boven. Een auto hebben we met niet al teveel moeite voor een mooie prijs op de kop getikt en ons eerste uitstapje is naar The Blue Mountains ten westen van Sydney. Onderweg blijft het prachtige landschap en het mooie weer ons maar verbazen en dit heeft een positieve invloed op het enthousiasme die al in overvloed aanwezig is. In The Blue Mountains zijn we een paar dagen gebleven en daarna vervolgen wij onze reis richting het Noorden. Onderweg nog een aantal mooie toeristische plaatsen bezoeken totdat we bij de volgende metropool Brisbane terechtkomen.

Hartstikke leuk die steden, maar je moet er niet te lang blijven want dan word je gek van al die drukte. Wij houden meer van de natuur en de wildlife dus we besloten weer door trekken naar onze grote droom waar wij al zoveel over gehoord hadden, namelijk het Great Barrier Reef. We hebben in Airlie Beach een cruise geboekt die je langs de mooiste plekjes van het rif brengt. Ook duiken in het rif hoort bij onze cruise en dat is zeker een aanrader, want je zwemt in een prachtige omgeving met schildpadden, koraalhaaien, roggen en schitterende vissen.

Na dit avontuur besluiten wij om door te trekken naar de stad Cairns helemaal in het noorden. Deze afstanden zijn enorm maar we hebben niet echt het idee dat we ons vervelen ofzo door de vele uitstapjes en stops op de mooie plekken. In Cairns is het volop zomer dus dat betekent 45 graden, maar wij moeten zo langzamerhand toch eens op zoek naar werk. Geen probleem, want in Cairns komen wij in een perfect fruitplukseizoen aan waar veel boeren op zoek zijn naar backpackers die fruit willen plukken op hun boerderij. Het lijkt ons allebei een mooi moment om te beginnen met werken en over zwaar werk doen wij niet zo moeilijk. In deze periode plukken we alles van limoenen tot mango's en van bananen tot sinasappels. Erg zwaar werk zo in de zon maar onze payslips maakte een hoop goed! Omgerekend verdienen wij als 18 jarige een riante 10 euro in het uur.

In januari startte het regenseizoen en wij hebben eind januari een vlucht van Melbourne naar Auckland, Nieuw Zeeland geboekt die wij zeker niet willen missen. We legden de lange reis nog een keer af en vlogen vlak erna richting Nieuw Zeeland, waar we 5 weken willen blijven. Nieuw Zeeland is nogal wat kleiner dan Australië, maar zeker niet minder mooi. We huren een auto op het Noordereiland en trekken het eiland kriskras door. Een hoogtepunt en zeker aan te raden is zwemmen met dolfijnen in het noorden, maar goed zo kan ik wel dingen aan blijven raden want alles is zo mooi en zo schitterend dat je er bijna aan gewend raakt. Op het Noordereiland mag je ook niet vergeten om een skydive te doen in Taupo want dat is supermooi en relatief goedkoop!

Drie weken later nemen wij de veerpont naar het Zuidereiland en huren daar weer een auto voor de overige twee weken. We hebben geen plannen om te werken in Nieuw Zeeland en zien het dan ook als een grote vakantie in een vakantie. Het Zuidereiland is nog weer wat woester dan het Noordereiland en doet ons allebei sprookjesachtig aan. We hebben allebei al veel van Europa gezien, maar niets is te vergelijken met het landschap van Nieuw Zeeland.

Na deze grote vakantie vliegen wij weer terug naar Melbourne waar onze auto op ons staat te wachten. We vinden in Melbourne een leuk baantje als deur-aan-deur energieverkopers en we worden met dit baantje met een groep backpackers door de hele staat gestuurd om groene stroom te verkopen. Na twee maandjes werken willen wij weer verder om de grote overtocht richting Perth te maken samen met een stel van het energiebedrijf (ook 2 Nederlanders). Het kost ons een week om van oost naar west te komen en reizen langs the Great Ocean Road en vervolgen onze reis dan door de woestijn. Als je dan denkt dat je naar een andere planeet bent gereden duikt de metropool Perth op. Een hele gezellige stad waar wij werk vinden als keukenhulp in een peperduur Casino. Hier verdienen wij weer het nodige geld dat wij nodig hebben voor onze terugreis die deels door Azië loopt. We vliegen namelijk weer terug op Singapore, maar blijven dan nog een maand in Azië. Van Singapore nemen wij de trein richting Maleisië met als eindbestemming Kuala Lumpur. Een prachtstad waar we maar 3 dagen voor hebben. Onze reis vervolgd zich door Maleisië en Thailand en uiteindelijk belanden we in Bangkok vanwaar wij terug naar huis vliegen. Hoogtepunten in Azië zijn onder andere het beklimmen van de Petronas Twin Towers, tijgers aaien, olifanten berijden en de schitterende treinreis. We hadden graag langer gebleven, maar we verlangden ook weer naar onze familie en vrienden die ons trouw op het vliegveld staan op te wachten. De volgende ochtend lijkt het alsof je wakker wordt van een lange droom, gelukkig hebben we 3500 foto's gemaakt.

Eenmaal thuis blijf ik links lopen, maar toch voel ik me wat zelfstandiger na deze lange reis. Nu alweer een half jaar thuis en ik wil alweer zo graag terug.