worktravel.reismee.nl

De Droomreis van Jolanda door Nieuw-Zeeland


Jolanda kon met het Work & Travel Programma van Travel Active haar droom verwezelijken. Lees hier Jolanda'sverhaalover haardroomreis door Nieuw-Zeeland.


Ik ben 11 jaar oud. We hebben een invaljuf in de klas. Ze is heel bijzonder, want ze heeft 9 jaar lang in een heel mooi land gewoond hier ver vandaan. Het heet Nieuw-Zeeland. Ze vertelt er mooie verhalen over en ik besluit; ooit ga ik naar Nieuw-Zeeland om het met eigen ogen te bekijken!

Nu, ongeveer 14 jaar later zit ik in het vliegtuig naar Nieuw-Zeeland. Ik ben zo benieuwd! Na aankomst in Auckland word ik opgehaald en naar een hostel gebracht. De mensen hier zijn heel vriendelijk valt me meteen op.

Eigenlijk wil ik het liefst zo snel mogelijk de stad uit en de rest van Nieuw-Zeeland zien. Na de introductie van Travel Active, waarbij ik een bankrekening, tax file number voor belastingaangifte en Nieuw-Zeelandse simkaart voor m'n mobiele telefoon krijg ga ik de stad in. Al gauw vind ik de reis die ik wil gaan maken. Het is een busreis waarbij de buschauffeur ook je gids is. Tijdens de reis heb je de mogelijkheid om op veel plaatsen uit te stappen, wat langer te blijven en later je reis te hervatten. Ik kies de meest complete route, zodat ik er zeker van ben dat ik bijna alles van Nieuw-Zeeland zal zien.

Al een paar dagen later start mijn grote spannende reis. Ik beleef zo ontzettend veel! En doe zo veel bijzondere dingen! De oorspronkelijke bewoners van Nieuw-Zeeland zijn de Maori's. In Rotorua zien we een indrukwekkende show van de Maori mensen en hun wijze van leven.

Verder is Nieuw-Zeeland erg bekend om zijn extreme sporten en ook ik waag me aan Black water rafting in de Waitomo grotten, Skydiven (parachutespringen) in Taupo en een wandeling over de Franz Josef gletsjer. Prachtig en heel spannend allemaal! Ik geniet met volle teugen.Natuurlijk moet er ook gewerkt worden en op het noorder eiland kom ik terecht bij een ontzettend lief gezin in Ohakune, waar ik paardenritten door de prachtige omgeving begeleid. Hier blijf ik in totaal 2 ½ maand om te werken voor kost en inwoning.

Vanaf hier loop ik ook de Tongariro crossing in het Tongariro National Park waar de 3 vulkanen Tongariro, Ruapehu en Ngauruhoe (Mt Doom) ver boven het landschap uitsteken. Hier is de film ‘The lord of the rings' voor een gedeelte gefilmd. Het wordt een prachtige, maar zware wandel, klim en klautertocht van 7 ½ uur over en langs de prachtige vulkanen.

Ook loop ik nog een tocht door het Abel Tasman National Park wat op het zuider eiland en aan zee ligt. Dit is weer een heel andere omgeving en wederom prachtig. Ik ben nogal een dieren liefhebber en ben helemaal onder de indruk van de zeldzame, wilde Yellow eyed pinguins die we zien. Verder zien we veel fur seals (zeehonden) en zelfs zeeleeuwen! We kunnen erg dichtbij komen en ik heb diep respect voor deze grote dieren.

Vanaf Kaikoura boek ik 2 trips. Met de eerste ga ik op zoek naar sperm whales (potvissen). Met een boot gaan we de zee op en zoeken op een plek waar het wel 1200m diep is. Een microfoon wordt in het water gehangen en met spanning wachten we af of de kapitein wat walvisgeluiden opvangt. Na een tijdje beweegt het water en komt er een grote rugvin boven en wordt er een grote straal water omhoog geblazen. Wat een grote dieren! De Potvis rust een tijdje uit en verdwijnt vervolgens weer de diepte in. Zijn staart steekt nog even boven water uit en daar gaat hij weer.

Met de tweede trip ga ik met dolfijnen zwemmen. We gaan de zee op met een boot om de wilde Dusky dolphins (donkergestreepte dolfijnen) te zoeken. Als we ze hebben gevonden trekken we snel een duikpak aan en gaan met snorkel en bril het water in. De dolfijnen komen nieuwsgierig bij ons kijken en zwemmen enthousiast snelle rondjes om ons heen. Wat is dit een prachtige ervaring! Hier zwem ik tussen een groep van ongeveer 150 wilde dolfijnen die vrijwillig met ons komen spelen!! Wie had dat ooit gedacht?

Na 4 maanden Nieuw-Zeeland zit ik weer in het vliegtuig en kijk terug op een heerlijke tijd. De aardige mensen van Nieuw-Zeeland, de enthousiaste, open reisgenoten, de goede begeleiding overal en het prachtige land hebben mijn reis tot een compleet succes gemaakt. Ik kom vast nog wel eens terug!

Groetjes,

Jolanda

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active