worktravel.reismee.nl

Steven wilde iets aparts doen en koos voor restauratiewerk in Frankrijk

Steven ging metWork & Travel Programma van Travel Active restauratiewerk doen in Frankrjk. Lees hier zijn ervaringen:

Van saaie strandvakanties hou ik helemaal niet. Ik wilde dit jaar eens iets aparts doen. Op internet vond ik toen de site van Travel Active. Het restauratieprogramma sprak me enorm aan. Ik heb toen meteen via internet geboekt en alles is netjes geregeld. De voorbereiding was ook erg leuk en ik werd goed geholpen door Travel Active. Veel informatie over de omgeving, reismogelijkheden en accommodaties heb ik van internet kunnen halen.

De mensen van de Franse organisatie waren erg vriendelijk. Persoonlijk stap ik niet zo snel op mensen af, maar daar ging het allemaal vanzelf. Vanaf de eerste avond trokken de deelnemers met elkaar op. Dat was erg gezellig en ik leerde veel mensen uit verschillende landen en culturen kennen. Al snel hadden we een hechte groep die 's middags en 's avonds veel met elkaar optrok.

De werkzaamheden waren niet moeilijk, maar af en toe wel zwaar. Ik heb vooral gewerkt aan de herbouw van een vestingwal. Verder heb ik nog enkele dagen archeologische graafwerkzaamheden gedaan in een 11de-eeuwse kerk. Dit was een erg spannende en bijzondere ervaring. We vonden bijvoorbeeld vloerdelen, potscherven, een sieraad en twee fossielen, waarvan ik er één mee naar huis mocht nemen!

Na het uitgebreide middagmaal kon je doen wat je wilde. Vaak ging ik dan met een groepje wat relaxen, ervaringen uitwisselen, jeux de boules spelen of naar het kasteel bovenop de heuvel. Vanaf daar had je een geweldig uitzicht over Saint-Victor-la-Coste en het dal, wat nooit ging vervelen. Je kon andere dorpen zien liggen, wijnvelden, bossen, de Rhône en le Mont Ventoux met zijn vuurtoren!

Een van de ervaringen die mij het meest is bijgebleven, is de nacht die ik heb doorgebracht in het kasteel. Op de nationale feestdag van Frankrijk ben ik 's nachts met twee Amerikanen de heuvel opgeklommen naar het kasteel. We wilden er gaan slapen en kozen (achteraf gezien niet zo slim) de kapel onder de toren. We hadden ons niet zo goed voorbereid. Ik sliep op een rieten strandmatje en een deken. Als kussen gebruikte ik een jack. De stenen vloer was keihard en ik had het erg koud.

De volgende morgen werden we alle drie om een uur of zes met rugpijn wakker. We zijn toen de heuvel afgerend en in ons eigen bed gaan liggen. Ik heb nog nooit zo lekker in een bed gelegen als dat uurtje.

Regelmatig krijg ik nog e-mailtjes uit New York en verschillende plaatsen in Europa. Het was moeilijk om afscheid te nemen van het project en de mensen. Het was dan ook een leuke en leerzame periode. Ik ben een stukje zelfverzekerder geworden. Alleen reizen betekent vrijheid, maar je bent ook op jezelf aangewezen. Je leert jezelf beter kennen. Het geeft een enorme kick als je weer veilig thuis bent. Verder ben ik veel internationaler gaan denken en heb ik gemerkt dat Nederland een heel speciaal land is waar we toch echt trots op mogen zijn. Ook ben ik minder materialistisch geworden. Ik besteed minder geld aan luxe artikelen. Ik spaar liever voor mijn volgende vakantie en een nieuw avontuur!

Steven Versluis

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active