worktravel.reismee.nl

Heddy had een supertijd op de lange latten!

Heddy ging met het Work & Travel Programma van Travel Active naar Oostenrijk. Na het volgen van een taalcursus in Wenen gaf Heddy les in Hinterglemm. Lees hier haar ervaring:


Na het behalen van mijn VWO diploma heb ik besloten om Frans te gaan studeren in Groningen. Dit heb ik slechts zeven weken vol gehouden, omdat het onwijs tegenviel. Om mijn jaar toch nog zinvol te maken, besloot ik om er een jaartje tussen uit te gaan. Achteraf, de beste beslissing ooit... dus hierbij; mijn verhaal!

Op 25 november begon mijn avontuur. Ik ben begonnen in Wenen, waar ik een Duitse taalcursus heb gevolgd. Ik weet nog heel goed dat ik in het vliegtuig zat op weg naar Wenen en bij mezelf dacht; 'waar ben ik in godsnaam aan begonnen?' Aangekomen in Wenen was deze gedachte meteen weg en is ook nooit meer terug gekomen. In Wenen kregen we ‘s ochtends les en ‘s middags konden we culturele uitstapjes maken. We kregen les van een lief, oud vrouwtje, die vroeger ook skiles heeft gegeven. Ze wist dus wat ons te wachten stond en bereidde ons voor op het leven in de sneeuw. En natuurlijk ook op de Anwärter. Deze lessen waren erg gezellig. Na twee weken Wenen, Duits praten, drinken, eten, winkelen en Kingsen zijn we doorgereisd naar Kaprun.

Ook in Kaprun hebben we een leuke tijd gehad. We kregen hier overdag praktijk les en ‘s avonds na het eten hadden we theorie. Lijkt zwaar, ik zag er van te voren ook erg tegenop, maar achteraf viel het allemaal ontzettend mee. De theorie ging over o.a. Lawinekunde, EHBO en de skischool zelf. Overdag word er heel veel (hetzelfde) geoefend en de nadruk ligt vooral op het lesgeven van kinderen. In het begin zul je ook vooral aan kinderen lesgeven. Achteraf ben ik heel blij geweest met alles wat ik in die week heb geleerd, want ik heb alles later in het seizoen kunnen toepassen. Na een week moesten we examen doen, praktijk en theorie. De praktijk was iets lastiger, maar ook die heb ik gelukkig gehaald. Na een week herhalen, herhalen en herhalen, is dit ook goed te doen. Voor de mensen die niet geslaagd waren, was er een ‘Wiederholungsprüfung'. En deze is over het algemeen makkelijker, dus maak je geen zorgen!

Alle voorbereidingen zijn getroffen, dus nu op naar het echte werk. Bijna iedereen van de Anwärter ging ook (net als ik) naar Hinterglemm. Hier heb ik voor de skischool Snow&Fun gewerkt. En inderdaad, zoals je al aan de oh zo leuke skipakjes kan zien, Fun was er. Deze skischool was een van de grootste van heel Salzburgerland met in het hoog seizoen zo'n 150 leraren. Eén grote sneeuwfabriek dus en het begin weet je niet wat je overkomt. De eerste week in Hinterglemm is denk ik het zwaarste geweest van de hele winter. Want deze week kreeg ik meteen 14 kindjes achter me aan. En zoek het verder zelf maar uit, bedankt nog meneer Wolff, was erg fijn. Omdat je zo in het diepe wordt gegooid, leer je heel snel hoe alles werkt, hoe je (onder tijdsdruk) met kinderen moet werken en hoe je met ouders (!!) om moet gaan. Dus de tweede week ging gelukkig al veel beter.

Er is mij gevraagd om een bepaalde gebeurtenis die me is bijgebleven te vertellen. Maar helaas, helaas, die heb ik niet. Er is zoveel gebeurd, ik kan achteraf heel moeilijk alles navertellen aan mensen. Maar wat ik kan zeggen is dat ik in Hinterglemm een hele leuke tijd heb gehad en natuurlijk zijn er dingen die niet leuk zijn. Zoals het bellen van de pistenrettung bij een ongeval, kinderen die niet ophouden met huilen (hoe lief je ook bent) en ouders die soms heel vervelend en onbegripvol kunnen zijn. Maar het is zo leuk om te zien dat kids in het begin van de week niet bij papa en mama weg willen en aan het eind van de week willen ze niet meer bij jou weg. En natuurlijk de apres-ski, ik denk niet dat ik dit nader hoef te verklaren. Ik heb voor Hinterglemm gekozen voor de apres-ski en vooral de Nederlandse sfeer. Ik heb Marco en Guus gewoon elke dag kunnen horen. Ik wilde gewoon heel veel lol, Fun dus. En dit is zeker gelukt, met dank ook aan iedereen die ik heb leren kennen in Oostenrijk en vooral mijn allerliefste kamergenootjes!

Achteraf ben ik erg blij dat ik even weg ben geweest. Ik weet niet of ik veel intelligenter ben geworden na een half jaar (afgezonderd) in de bergen, maar ik heb zeker meer ervaring met mensen en kinderen. Dus ik ben nu erg gemotiveerd om te studeren. Ik ben in september begonnen met Psychologie aan de Universiteit Utrecht. Met de bedoeling om mijn master in kinderpsychologie te gaan doen. Maar ik ga deze winter sowieso een paar weken terug naar Hinterglemm!

Voor iedereen een aanrader!

Groetjes Heddy

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active