worktravel.reismee.nl

Roy gaf voor langere tijd Engelse les in China!


Ray gaf Engelse les in China! Na in maart van vorig jaar te zijn afgestudeerd, beslootRoy eerst een half jaar te werken om zo geld te sparen voor het Teach & Travel programma van Travel Active in China. Lees hier de ervaringen van Roy in China:


De eerste maand / trainingscursus
Begin augustus vertrok ik richting Beijing, waar we voor een kleine maand een lerarencursus kregen. We kregen uitgelegd hoe we het beste een klas konden controleren, hoe je moet 'acteren' als leraar naar een groep en individu toe, hoe je lessen het beste kan voorbereiden, etc. In de laatste week kregen we een 'teacher's practise', waar we daadwerkelijk les moesten geven aan een groep (15 à 25) leerlingen, die vrijwillig een week eerder begonnen met school. Wij, als leraren, werden verdeeld in groepjes van drie en allen moesten gedurende een week 15 à 30 minuten per dag lesgeven. In de middag vond er een evaluatie plaats, waar we werden beoordeeld op verschillende punten, zoals stemvolume, de plaats die je innam in de klas, overtuigingskracht, kwaliteit van je bordwerk, aandacht die je gaf aan alle studenten, etc.

Ik zelf zou in principe eerst met 3 andere leerlaren naar mijn school gaan waar ik les zou gaan geven. Op het laatste moment zou ik alleen moeten gaan omdat niet meer leraren nodig hadden. Op het moment dat we al in de bus zaten richting Zhongshan zou er dan toch nog een andere leraar worden geplaatst op mijn school, die op dat moment al in een andere bus zat naar Dongguan. Tja, dat was een duidelijk China moment.

Mijn school
Ik gaf les op een kleuterschool 'Sunshine Land Kindergarten' in Zhongshan, een stad die tussen Guangzhou, Macau en Hongkong ligt. Op de school zitten kinderen vanaf 2 ½ t/m 6 jaar. Dit betekent dus dat de leerlingen minimaal 3 jaar op deze school zitten. De school heeft vooral leerlingen waarvan de ouders een bovenmodaal salaris verdienen. Er wordt dan ook veel geëist van de leraren, al moet ik zeggen dat ik daar als 'buitenlander' weinig van heb gemerkt.

Er zitten ongeveer 400 leerlingen op de school. Er is een baby-class (2 ½ t/m 3 jaar), small-class (3 t/m 4 jaar), middle-class (4 t/m 5 jaar) en een big-class (5 t/m 6 jaar). Per leeftijdscategorie is er één 'Engelse' klas en twee à drie Chinese klassen. Ik gaf in de ochtend les aan de 'Middle English class' en twee keer een half uur per week aan drie 'Middle Chinese class'. In elke klas zitten ongeveer 30 kinderen.

Het dagelijkse lesschema voor de kinderen was als volgt:

8.40 t/m 9.00: luisteren naar een Engels bandje, waarbij de kinderen de zinnen moesten nazeggen.
9.00 t/m 9.25: Engelse les aan groep 1 (± 15 leerlingen)
9.25 t/m 9.30: plaspauze en water drinken
9.30 t/m 9.55: Engelse les aan groep 2 (± 15 leerlingen)
9.55 t/m 10.10: snacktijd (meestal fruit)
10.10 t/m 10.55: oefeningen, zoals rolschaatsen, klimmen, voetballen, etc.
10.55 t/m 11.05: Engelse les aan alle leerlingen
11.05 t/m 11.30: lunchpauze
11.30 t/m 14.30: slapen
14.30 t/m 15.00: aankleden, bedden opruimen
15.00 t/m 16.30: Chinese les
16.30 t/m 17.30: ophaaltijd door ouders

Tot aan de lunchpauze moet je in de klas blijven. Daarna ben je vrij om naar huis te gaan, maar om 14.30 wordt je weer verwacht op school. Van 14.30 tot 15.30 heb je dan tijd op school om lessen voor te bereiden, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik in de meeste gevallen aan het internetten, puur omdat ik geen uur nodig had om een les voor te bereiden. Van 15.30 t/m 16.00 gaf ik dan Engels les aan een van de drie andere Middle classes (vrijdag van 14.50 t/m 15.20 en 15.40 t/m 16.10). In mijn 'ochtendklas', moest ik om 16.30 zijn, dit omdat tot ziens te zeggen tegen de kinderen en ouders.

Het lesgeven zelf is heel leuk, de meeste kinderen zijn wel enthousiast wat betreft het leren van de taal, waarbij ik moet zeggen dat je het wel echt leuk moet maken. Woordjes leren met flashcards werkt niet echt goed, vooral omdat dit een beetje saai voor ze is. Het beste is alles een beetje 'verrassend' te presenteren, dus met echte objecten; objecten in een tas doen, waarbij de kinderen moeten raden wat het is; een competitie, waarbij de kinderen punten kunnen verdienen bij een goed antwoord, etc.

Zhongshan
Zhongshan is een 'kleine' stad met ongeveer 1 miljoen inwoners, dat redelijk ontwikkeld is. De stad ligt in de Guangdong provincie, wat een van de rijkste provincies van China is. Het is een prima stad in te wonen, maar verwacht niet teveel toeristisch attracties. Er zijn wel genoeg uitgaansgelegenheden en winkelcentra, dus je hoeft je zeker niet te vervelen. Wat ook ideaal is, is dat de meeste andere 'buitenlandse' leraren geplaatst zijn in de buurt van Zhongshan. Natuurlijk ga je ook heen voor de Chinese cultuur en / of het leren van de taal, maar ik persoonlijk vond het wel prettig zo nu en dan Engels en / of Nederlands te praten.

Ik moest het appartement delen met de andere 'buitenlandse' leraar (die toevallig ook Nederlands was). De woonomgeving van ons appartement was prima, zowel qua ruimte als locatie. Het was 5 minuten lopen naar school en 10 a 15 minuten met de taxi richting centrum (barstraat). Het appartement zelf was behoorlijk luxe, 2 slaapkamers, redelijk grote keuken en een prima woonkamer. Tussen onze school en ons appartement zat een supermarkt (waar je alles kan krijgen), een dumplingszaak (gestoomde bolletjes deeg met vlees, wat ik bijna elke dag voor lunch had) en een aantal kleine zaakjes, zoals een cd-zaak, bloemenzaak etc.

Op 15 minuten lopen (of 3 minuten met de motortaxi) zit het behoorlijk grote winkelcentrum (Da fu Jen), waar je echt alles kon krijgen, al was het wel wat meer prijzig dan andere plekken in de stad. Naar het centrum toe, nam ik vaak een taxi of motortaxi. Omgerekend koste een taxi naar de barstreet / centrum ongeveer 13 Yuan (1,30 Euro) en een motortaxi 6 Yuan (0,60 Eurocent), dus dat viel wel mee.

Over het algemeen is alles veel goedkoper dan in Nederland, behalve merkelektronica (Sony, Philps, etc.) en uitgaan (bier, whiskey). Deze prijzen kwamen enigszins overeen met de Nederlandse prijzen. Andere dingen, zoals eten, kleding, dvd's (0,40 eurocent!!!) en massages zijn veel goedkoper dan in Nederland. Het loon van 2000 Yuan (200 euro) is normaal gesproken genoeg, al moet je dan natuurlijk niet elke dag op stap gaan.

China
Wat betreft mijn eigen ervaringen kan ik zeggen dat de mensen in China over het algemeen zeer behulpzaam zijn. Waarschijnlijk heeft dit ook te maken met het feit dat ik een buitenlander was en ze daardoor extra behulpzaam zijn. Qua communicatie liep het niet echt lekker: helaas spreken de meeste Chinezen geen Engels en helaas spreek ik (nog steeds) geen Chinees. Maar goed, met veel gebaren kun je vaak wel duidelijk maken wat je bedoelt.

Van het land zelf heb ik aardig wat gezien, al had ik niet veel tijd om te reizen, omdat China te groot is om een weekendje weg te gaan. Echter in de vakanties (October holiday, Nieuwjaar en de laatste 2 weken) heb ik wel aardig wat gezien van het land. Behalve de grote steden in het zuiden ben ik tijdens de October Holiday naar Guilin en Yangshao geweest, wat beide ongeveer 14 uur met de bus was. Van beide steden kan ik ook zeggen dat het absoluut de moeite waard is. Verder ben ik nog in Shanghai en Beijing geweest, waar natuurlijk ook genoeg te doen is.

Groetjes,

Roy

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active