worktravel.reismee.nl

Alweer het 3e Work & Travel avontuur van Jolanda

Na een Work & Travel avontuur in Canada en Australië, zit Jolanda (30) momenteel al 7 maanden in Nieuw-Zeeland waar zij woont en werkt. In een interview vertelt zij graag over haar ervaringen en heeft enkele tips voor backpackers die op het punt staan te vertrekken voor een Working Holiday avontuur.


Je bent nu voor de derde keer in het buitenland om te werken en reizen. Waar ben je geweest, hoelang en wat heb je daar gedaan?
\" Tijdens mijn studenten tijd was ik al regelmatig in het buitenland te vinden; werken op een Amerikaans zomerkamp, studeren aan een bekende universiteit in Duitsland, stage lopen in de Amerikaanse muziekindustrie, ... alles pakte ik aan.
Toen ikNederland na een paar jaar werken beu was, vertrok ik in 2006 voor een jaar naar Canada voor mijn 1e Working Holiday. Daar werkte ik 8 maanden langbij een advocatenkantoor in hartje Vancouver en woonde aan de rand van één van de provinciale parkenbuiten de stad. Na 8 maanden werken was het tijd om de verdiende Canadese dollars goed te besteden tijdens een reis van 4 maanden van Vancouver aan de West kust tot Sydney aan de Oost kust en als afsluiter een kampeerreis door Alaska.

\"\"

Vervolgens woonde en werkte ik weer een aantal jaar inNederland en Duitsland, voordat de kriebels toch weer toesloegen. Zo vertrok ik in 2011 naar Australië voor mijn 2e Working Holiday. In Sydney werkte ik 6 maanden lang bij een Australisch familie bedrijf, om vervolgens ook daar de verdiende Australische dollars goed te besteden tijdens een reis van 5 maanden door alle uithoeken van Australie (midden / westen / oosten) en een maandNieuw Zeeland.

Omdat ik steeds dichterbij de maximale leeftijdsgrens van de Working Holiday visums kwam, besloot ik mijn 3e (en laatste) Working Holiday inNieuw Zeeland er meteen achter aan te plakken. Inmiddels woon en werk ik alweer 7 maanden in hartje Auckland en zie ik me (hopelijk) voorlopig nog niet terugkeren... Het feit dat ik een ontzettend leuke Kiwi tegen het lijf ben gelopen, heeft daar alles mee te maken.\"


Wat heeft jou doen besluiten om voor de derde keer (voor een langere tijd) naar het buitenland te gaan?
\" Talen en culturelen heb ik altijd ontzettend interessant gevonden; de kans om echt deel te maken van het dagelijks leven in een ander land verrijkt je ontzettend op allerlei vlakken. Op sociaal gebied, cultureel gebied, etc. Ook is het naar mijn mening de beste en voordeligste manier verre reizen te maken; de lokale munteenheid bij elkaar sparen en daarna opmaken om de betreffende landen echt goed te kunnen zien.\"


Is het moeilijk om (in de landen waar je bent geweest) een baan te krijgen? Hoe was de ondersteuning van Travel Active en onze lokale partner(s) hierin?
\"De banenjacht in Canada was achteraf gezienredelijk simpel. Nadat ik me bij 2-3 uitzendbureaus had ingeschreven, had ik binnen enkele dagen tijdelijk werk. Al snel had ik een langere opdracht van 2 weken en vanuit daar rolde ik in een project van 7 maanden. In Australië en Nieuw-Zeeland viel de banenjacht me echter super tegen. De voorkeur gaat er stiekem toch uit naar native speakers (hoe goed je Engels ook is) en het feit dat ik in het hoogseizoen (januari voor Australië / februari voor Nieuw-Zeeland) aankwam, hielp niet echt. Je voet in de deur krijgen bij meerdere uitzendbureaus en blijven opvolgen is een must. De lokale partners in vooral Sydney waren echter super hulpzaam en enthousiast!\"

\"\"


Hoe heb je het werk en het werken in het buitenland ervaren (bijv. werksfeer, werkdruk, collega’s, etc.)? In hoeverre verschilt het t.o.v. de Nederlandse werkmentaliteit?
\"Wat me vooral in Australie en Nieuw Zeeland opviel is dat de mensen er echt veel relaxter zijn. De zogenoemde work / life balance klopt er helemaal. Er is om 17u namelijk altijd wel een prive bbq die toch echt belangrijker dan overwerken en ook is er altijd tijd voor de typische morning / afternoon tea met de bijbehorende gezelligheid. Soms duurt het even om de lokale collega\'s voor je te winnen, maar als ze je eenmaal opnemen dan voel je je ook helemaal thuis.\"


Wat was de belangrijkste reden dat jij met een reis van Travel Active bent gegaan?
\" Ondanks dat ik graag zelf de touwtjes in de handen wil hebben, was de hulp van Travel Active geweldig. Als je eenmaal aan de andere kant van de wereld aankomt is het handig een lokale partner te hebben die je helpt bij alle saaie, bureaucratische zaken, zoals het aanmaken van een bankrekening, een sofi nummer aanvragen, etc. en die je kunnen adviseren over het hoe en wat in het betreffende land.\"


Welke tips zou jij willen meegeven aan backpackers die van plan zijn om te gaan werken en reizen in Nieuw-Zeeland, Canada, Australië?
\" Zorg dat je voldoende geld meeneemt, ook al ben je van plan eerst een tijd te gaan werken. Zelfs met een cv met goede, internationale werkervaring duurde het een stuk langer dan verwacht om een baan te vinden en het leven in Australië en Nieuw-Zeeland is een stuk duurder. De salarissen liggen een stuk hoger, maar dan moet je wel eerst een baan hebben!


\"\"


Leer zowel locals als ook andere buitenlanders kennen via sociale netwerken zoals bijv. meetup. Deze groepen organiseren van alles en nog wat, of je nu van uitgaan / hiken / musea / fotografieof wat dan ook houdt, er zijn overal super veel groepen.

Ga lekker op pad met een kaart van welke stad dan ook en ontdek de plaatsen te voet. In Sydney heb ik over verschillende weekends zowat de hele Sydney Harbour rondgelopen. Zo leer je de plaatsen super goed kennen en kom je meestal ook veel locals tegen.

Sta open en geniet van ieder moment. Een jaar vliegt helaas veel te snel voorbij\"


Wil jij net als Jolanda voor een langere tijd aan het werk in bijvoorbeeld Australië, Nieuw-Zeeland of Canada? Bekijk hier het overzicht met de mogelijkheden van Travel Active.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active