worktravel.reismee.nl

Lesgeven in China

programma: werken & reizen - Teach & Travel China


Belinda vertelt over het Engelse lesgeven op een zomerkamp in China

Zo rond de jaarwisseling gaan veel mensen denken wat ze allemaal hebben gedaan en wat ze nog willen gaan doen. Ik was er hier één van. Ik was hier vooral mee bezig omdat ik mijn opleiding dat (school)jaar zou afronden en ik nog niet zo goed wist wat ik wilde gaan doen. Tot ik een nieuwsbrief kreeg van Travel Active waarin stond dat er een nieuw programma was: Teach & Travel China. 9 weken Engelse les geven en een bijzonder land ontdekken. Ik wist meteen dat dit wat voor mij was en heb me eigenlijk meteen aangemeld.

De voorbereiding & introductie Beijing
Na een brief in het Engels te hebben geschreven en een interview te hebben gehad in het Engels, kreeg ik te horen dat ik was aangenomen en dat voor mij het avontuur in juni zou gaan beginnen. Ik keek er heel erg naar uit en vond het ook wel erg spannend.

Eind juni, eindelijk was het zover! Ik ging naar Beijing om aan mijn avontuur te beginnen.Na een lange vlucht werd ik opgewacht door medewerkers van Travel Active en ze vertelden mij dat er nog meer mensen elk moment zouden landen en dat we op hun gingen wachten. Binnen een uur waren we met een man of 20 en gingen we met zijn allen naar het Youth Hostel waar we die week zouden verblijven. Eenmaal aangekomen bleek dat er al mensen waren geland en dat we uiteindelijk met een groep van 28 mensen waren (deze groep bestond uit 10 Duitsers, 14 Engelsen, 2 Zweden en 2 Nederlanders).

Na een weekend vol met teambuilding begonnen de lessen. We zouden een week lang les krijgen in het les geven. Er werd ons geleerd hoe we ervoor konden zorgen dat de leerlingen op zouden letten en hoe we op een leuke manier ze iets konden bijbrengen van de Engelse taal. Het bleef niet alleen bij het leren van lesgeven, ze hebben ons liedjes geleerd die we eventueel met de kinderen zouden kunnen gaan zingen. we moesten alvast ideeën op doen over clubs die we zouden willen beginnen (denk bijvoorbeeld aan een sport club, handarbeid club etc.) en alvast beginnen met het maken van lesplannen.

Het was niet alleen maar leren die week, we hebben ook een aantal excursies gehad waaronder één naar de Chinese Muur wat ik persoonlijk erg indrukwekkend vond. Nadat we het studiedeel hadden afgerond en behaald gingen we met de trein naar het Kanton-gebied waar we les zouden gaan geven.

Het lesgeven op de zomerkampen
Het eerste kamp was op een ‘residential camp’, dit betekende dus dat de kinderen ook zouden overnachten op de school en dat wij dat ook gingen doen. Ze hadden per twee personen een kamer voor ons en het bleek dat het niet veel meer was dan bedden met een matrasje van niet dikker dan twee centimeter en een kleine badkamer. Na twee nachten in het bed waren we allemaal gewend en vonden we het allemaal fantastisch om er les te geven. Uiteindelijk heb ik samen met mijn ‘teaching partner’ les mogen geven aan de jongste klas, ze waren 5 en 6 jaar oud en gewoon ontzettend leuk om ze les te mogen geven. Al was het soms wel moeilijk omdat ze je soms gewoon niet konden verstaan maar dan kwam die week in Beijing weer erg goed te pas!

Het raarste wat ik tijdens het eerste kamp heb meegemaakt was de excursie met de kinderen. We zijn met zijn allen naar een acrobaten voorstelling geweest wat op zich ontzettend mooi was maar de acrobaten waren gewoon nog kinderen! Daarna hebben we een biggen race mogen zien. Wij vonden het allemaal te bizar voor woorden maar de kinderen vonden het fantastisch en de normaalste zaak van de wereld!

Na deze bizarre excursie was het tijd om afscheid te nemen van het eerste kamp en om door te gaan naar het tweede kamp. Hier bleken de leerlingen wat ouder te zijn wat ook heel leuk was omdat ze wat ervarener waren in het Engels en je dus ook echt een gesprek met ze kon voeren. Wij hadden een aardig grote groep van zo’n 16 kinderen en ze waren allemaal even leergierig. Zo leerde je op een heel andere manier lesgeven en ook dit te waarderen.

Nadat we het tweede kamp hadden afgesloten besloten we met zijn allen er even een weekendje tussenuit te gaan. We hadden een paar dagen vrij en wilden iets zien van het mooie China. We zijn dat weekend naar Guilin geweest met de bus. Zo kwamen we er achter dat iets wat een heel klein stukje lijkt op een kaart zomaar in eens een busrit van 14 uur kan worden over een weg dat niet is geasfalteerd. Veel tijd om bij te komen van die reis hadden we niet want we hadden het hele weekend vol gepland. We hebben onder andere een boottocht over de Li jiang-rivier gemaakt en zijn naar rijstvelden geweest. Het is ondanks de lange reistijd een heel gezellig en geslaagd weekend geworden.

Na het weekendje weg moesten we meteen weer beginnen aan ons volgende project. Het derde kamp en vierde kamp waren op een Kindergarten (ja een crèche). Ze waren tussen de 3 en 5 jaar oud en natuurlijk ontzettend schattig. Hier hebben we vooral op een speelse manier lesgegeven omdat ze natuurlijk nog te jong waren om al een volledig uur in de banken te zitten. Dit hebben we gedaan door veel met ze te zingen en woord spelletjes met ze te doen.

Na deze kampen was het tijd om afscheid te nemen van elkaar. Dit hebben we gedaan d.m.v. een barbecue en het zingen van de liedjes die we in die 8 weken hadden geleerd (dit was een spontane actie). De volgende dag was het emotionele afscheid. Heel veel mensen bleven nog een tijdje in China om rond te reizen of gingen op weg naar een volgend avontuur.

Ik heb heel veel opgestoken van deze reis. Ik heb niet alleen leren lesgeven maar ook geleerd om zelfstanding te zijn en op een goede manier samen te werken. Nu ben ik alweer een tijdje thuis en is het ‘gewone’ leventje weer begonnen. Alleen nu met een ongelooflijke mooie ervaring rijker en met heel wat meer zelfvertrouwen.

Groetjes,

Belinda de Gooijer

Reacties

Reacties

de groote marc

heel leuk. toch zijn er andere mogenlijkheden. ik vertrok op 15 augustus naar china. per 1 september was ik al aan het lesgeven. een paar kantoren helpen je hier aan werk. meestal tussen de 500 en 1000 euro per maand voor 20 uren per week. niet in beijing want daar is het salaris hoger. contracten zijn meestal voor 3 maand en inclusief huisvesting.
meer info? je mag me altijd contacteren
zeilduiker@hotmail.com

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active