worktravel.reismee.nl

Marcel genoot van zijn avontuur in Canada!


Marcel ging op avontuur in Canada met hetWork& Travel Programma van Travel Active.
Lees hier zijn reisverhaal!


Wat zul je nooit vergeten? Ik zal nooit vergeten hoeveel dichter de mensen bij de natuur staan dan dat wij dat in Nederland ooit nog zullen meemaken. Waarom heeft Canada jouw hart gestolen? Het is een land waar zoals rust in de mensen als in de natuur te vinden is. Vanaf jonge leeftijd al heeft natuur mij geïntrigeerd. Extremen en avontuur spraken mij aan. Ik wilde weg uit het benauwende Nederland en eropuit trekken. Canada is een westers, uitgestrekt en ruig land wat mijn aandacht al snel greep.

Na het slagen van mijn vorige school werkte ik een half jaar om wat zakgeld te verdienen en voorbereidingen te treffen. Begin maart lande ik dan eindelijk in Vancouver. Voor mij was het moeilijk te manoeuvreren in een grote wereldstad. Ik kwam immers uit de poldergebieden. Maar de 3 geboekte dagen in het hostel gaven me weer wat overzicht.

Al snel vertrok ik richting Vancouver Island waar ik 3 weken als echte backpacker leefde. Je bent snel in contact met de bevolking. In eerst instantie werd ik achterdochtig van de grote interesse en behulpzaamheid van de bevolking, ik dacht dat ze iets van me wilden. Maar al snel realiseerde ik me dat de mensen gewoon zijn zoals ze zich voordeden. Behulpzaam, sociaal, vriendelijk en goed gehumeurd.

Na 3 weken verliet ik BC en reisde met de Greyhound naar Alberta waar ik een aantal kennissen had. Ik stationeerde me net buiten de Edmonton waar ik al snel werk had gevonden op een Cowboy Ranch. Hier brak het grote lang verlangde avontuur van mijn reis aan. Het was de grootste Ranch in die omgeving, met veel paarden, texas longhorn koeien en bizons. Overdag werkte ik hard in het bedrijf met verschillende klussen als houthakken, hekken repareren en paarden trainen. Het was een bijzondere familie. Als het uitkwam dronk ik samen met de jongste van de familie rustig tussentijds een fles whisky weg. Geweren ontbraken ook niet, een aantal keer maakten we jacht op het overschot aan bevers die een bedreiging vormden voor de rivieroevers of soms schoten we doelloos doosjes patronen leeg op lege bierflesjes.

Slapen deed ik buiten in mijn toen net gekochte Chevrolet truck. Wanneer ik ‘s avonds nog even nazat bij het warme kampvuur om de bijzondere omstandigheden te realiseren luisterde ik naar het gejank van coyote en wolven die nog op geen vijfhonderd meter van me vandaan de jacht maakten op klein gedierte. Ik werd ochtends wakker en zag regelmatig vanuit mijn bed herten, coyote en vossen bij de oevers van de rustige rivier drinken.

Deze familie was er èèn uit duizenden wat zorgde voor verbazingwekkende leuke maar ook minder leuke gebeurtenissen. Ik werd niet dik betaald maar de enorme ervaringen en gebeurtenissen waren meer waard en zijn nog steeds onbetaalbaar. De Ranch waar ik werkte was niet alleen een mooie Ranch met alle idyllische omgevingen erop en eraan, maar was tegelijkertijd een camping. In de zomermaanden konden toeristen hier slapen in een loghouse of met hun eigen caravan of tent. Vele taken werden aan mijn toevertrouwd en ik had mijn eigen tijdsindeling. Ik heb veulens zien opgroeien, bizons geschoten voor vlees en texas longhorn koeien gedreven. Soms als ik geen zin meer had in werken zadelde ik een paard en ging een tijdje rijden. Ik zal nooit meer vergeten wat een euforisch gevoel van vrijheid dat gaf als je zo hard mogelijk door de grote prairies van de Ranch reed.

Na een aantal zeer bijzondere maanden daar te hebben gewerkt ben ik verder gegaan. Samen met mijn vriendin die 2 maanden over kwam vanuit Nederland maakten we samen een onvergetelijke reis. Deze leidde tot Yukon, het meest noordwestelijke gedeelte van Canada, tot het meest zuidwestelijke. In deze verbijsterende reis hebben we zoveel mensen gesproken en ontmoet. We hebben gezien en gevoeld wat West Canada heeft aan charme, karakter natuur en mensen.

Na dit hoogtepunt van mijn Canada avontuur heb ik na 7 maanden in dit land behoefte terug te keren naar Nederland met de wetenschap dat dit land voor mij meer bied dan wat er tot nu toe heb gezien. Wanneer, hoe en met wie ik zal terugkeren om hier voor nog onbepaalde tijd te gaan wonen is niet duidelijk. Maar ik voel wel voordat ik daar weg ging en nu achteraf dat Canada veel voor mij heeft betekent en dat het perspectieven bied voor de toekomst. Maar niet alleen een land als Canada is wat je beter leert kennen. Ook leer je ons kikkerlandje Nederland zien, zoals je er nog niet eerder naar gekeken hebt.

Groetjes,

Marcel Rispens

Reacties

Reacties

Kim Martin

Haai Marcel,

Jouw verhaal spreekt mij enorm aan gezien ik zelf al enige tijd op zoek ben naar een Ranch in Canada om er het echte ranch en cowboyleven te leren kennen.

6 jaar geleden ben ik een tijd op de Horse Creek Ranch in Alberta verbleven en heb ik mijn hart in Canada achter gelaten.

Kan je mij evt. via mail zeggen op welke Ranch je bent verbleven?Zo kan ik mss contact opnemen met de eigenaars ervan voor verdere info.

Alvast hartelijk dank, Kim Martin
kimm_85@live.be

MARC VAN GEERSDAELE

IK ZEK KOPPEL OM MET ONS SAMEN TE WONEN IN CANADA EN DAAR INDIEN MOGELIJK EEN RANCH TE HUREN. WIE HEEFT OOK INTERESSE STUUR MIJ MAIL. marcbelgium@telenet.be BELGIE WEST VLAANDEREN. MVG. MARC EN SONJA

Natascha

Hoi Marcel,
Ik kom je verhaal nu ook tegen, jaren later en ben zeer ingeïnteresseerd om ook op zo'n ranch te werken. Heb je erna nog nieuwe ervaringen opgedaan? Kun je me de naam/ emailadres van die ranch geven?

Groetjes Natascha.
mnataschac@gmail.com

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active